تبلیغات شبکه های اجتماعی به سرعت به روشی موثر برای افزایش فروش، بدل شده است. شبکه های اجتماعی همچنین به شناخته شدن نام تجاری نیز کمک میکند. امکان ایجاد تبلیغات برای هر یک از اکانتهای شرکت در شبکههای اجتماعی وجود دارد. شاید شما شخصی باشید که با اطمینان تصمیم گرفته اید که تبلیغات خود را در این پلتفرمها شروع کنید، یا شاید هنوز شک دارید که به این نوع تبلیغات نیاز دارید یا نه. امیدواریم این پست به شما برای تصمیمگیری دقیق در زمینه تبلیغات و شبکه های اجتماعی کمک کند.
تبلیغات شبکه های اجتماعی چه هستند؟
تبلیغات شبکه های اجتماعی (Social Ads) نوعی از تبلیغ هستند که به وسیله پلتفرمهای شبکه اجتماعی انجام میشود. عموما گفته میشود آنها حاوی یک عنوان و یک توضیح هستند و با نوع خاصی از عناصر چند رسانهای (مانند تصویر، ویدئو، اینفوگرافی و …) همراه هستند. به هر حال توصیه این است که در بین توضیحات تبلیغ یک CTA بگذارید، تا توجه کاربر را جلب کنید و از آنها برای برقراری ارتباط با کسب وکار، محصول و یا خدمات دعوت به عمل آورید.
بسته به پلتفرم شبکه اجتماعی که تبلیغات در آن ثبت میشود، یک تبلیغ اجتماعی میتواند در قالبهای مختلفی منتشر شود. اگرچه روشهای متفاوتی برای ایجاد یک تبلیغ وجود دارد، اما انتظار تفاوت زیادی نسبت به تبلیغات گوگل را نداشته باشید. تفاوتهای اصلی تبلیغات در شبکه های اجتماعی به خاطر این واقعیت است که در شبکه های اجتماعی عموم مردم آنلاین هستند و شما میتوانید تنها با تعامل با صفحه شرکت خاص در یک شبکه اجتماعی، به قدرت برند خود بیافزایید.
مزایای استفاده از تبلیغات اجتماعی
تعداد کسب و کارها و کارآفرینانی که تبلیغات شبکه اجتماعی را در پلن بازاریابی دیجیتال خود جای میدهند، رو به افزایش است. اما هنوز هم شرکتهایی وجود دارند که مقاومت میکنند. این مقاومت فقط بخاطر عدم آگاهی از مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. برخی از مزایای استفاده از تبلیغات شبکه های اجتماعی عبارتند از:
قیمت. هزینه تبلیغات در شبکههای اجتماعی در قیاس با سایر روشهای تبلیغاتی نسبتا پایین است. بنابراین، بخشی از بودجه میتواند به تبلیغات شبکه اجتماعی اختصاص یابد، که شما میتوانید بدون هزینه گزاف به نتایج شگرفی دست پیدا کنید.
دسترسی. تبلیغات در شبکههای اجتماعی به ما اجازه میدهد که به افراد زیادی دسترسی پیدا کنیم. این بدان معنا است که شما میتوانید به تعداد زیادی مشتری بالقوه دسترسی پیدا کنید و درنتیجه نرخ تبدیل شما افزایش مییابد.
هدفگیری دقیق مخاطبان. تبلیغات اجتماعی در مقایسه با دیگر رسانهها، امکان هدفگیری دقیقتر و گسترده مخاطبان را فراهم میکند. این مسئله به این معناست که اگر شما یک محصول یا خدمت خاص را میفروشید، میتوانید به کاربران خاصی با مشخصات از پیش تعیینشده مانند جنس، سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، استفاده از یک وبسایت خاص و یا صحبت کردن به زبان خاصی، تبلیغات ارائه دهید. اینها تنها برخی از متغیرهایی هستند که به شما اجازه میدهند تا به صورت دقیق مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
دیده شدن برند. اگر بخواهیم صادق باشیم، همه دنیا در شبکههای اجتماعی حضور دارند. اگر یک کسبوکار برای معرفی خود از تبلیغات استفاده کند، آگاهی از برند به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
تجربه کاربری و وفاداری مشتری. تبلیغات در شبکههای اجتماعی عموماً در ارتباط با یک برند است که پروفایل خود را در آن شبکه اجتماعی دارد. این کار، ارتباط با مشتریان بالقوه را میسر میسازد. علاوه بر این، یک شرکت میتواند یک حساب کاربری خدمات مشتریان اختصاصی ایجاد کند که منجر به بهتر شدن وجهه عمومی برند و افزایش فروش در همان مشتریان شود.
معروفترین پلتفرمهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
میزان تاثیرگذاری تبلیغات شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم به شبکه اجتماعی که شما برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کردهاید بستگی دارد. اکنون به معروفترین پلتفرمها میپردازیم:
فیسبوک
تبلیغات در فیسبوک دسترسی به جامعه بزرگی از کابران آنلاین را میسر میکند. در حال حاضر، حدود 1.5 میلیارد پروفایل فعال فیسبوک وجود دارد. با وجود اینکه الزامات پایهای مورد نیاز برای تبلیغ در فیسبوک تنها شامل یک عنوان و خود تبلیغ است، امکانات نامحدودند. شما میتوانید پستی را در وبسایت خود و یا صفحه فیسبوک خود منتشر کنید. شما میتوانید پستی را تنها در فیسبوک، اینستاگرام، پیامرسان فیسبوک و یا وبسایت یا اپلیکیشن طرف سومی ارسال کنید. انواع مختلف تبلیغات بسته به اهداف شرکت شما وجود دارند. آنها همچنین میتوانند معیارهای متفاوتی برای سنجش کارایی کمپینهای شما (مانند کلیکها، تعاملات، تبدیل، فروش و غیره) ایجاد کنند.
لینکدین
لینکدین توانایی انتشار تبلیغات (از نوع متن و یا چندرسانهای) را برای گسترش محتوا یا اخبار تبلیغی ارائه میکند. برای دسترسی به مخاطبان هدفی که میخواهید تبلیغات شما به آنها برسد، طبعاً یک عنوان خوب نیز در اینجا ضروری است. علاوهبراین، شما میتوانید مشخص کنید که آیا میخواهید کاربران از وبسایت و یا حتی پروفایل لینکدین کسبوکار شما بازدید کنند یا نه. برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزش تبلیغات لینکدین را مطالعه کنید.
توییتر
کسبوکارها از مزایای تبلیغات در توییتر برای گسترش دسترسی به توئیتهایشان و درنتیجه کسب “تعامل توئیت” بهتر، بهره میبرند. شرکتهایی که از توییتر استفاده میکنند، از یک سیستم پرداخت به نام “هزینه به ازای تعامل (CPI)” استفاده میکنند. در این روش تنها زمانی که یک کاربر به صورت مؤثر با یک توئیت، مثل اشتراکگذاری، ریتوئیت، یک لایک و غیره تعامل داشت شما هزینه پرداخت میکنید. در این شبکه اجتماعی، با توجه به اهدافی که یک کسبوکار میخواهد به آن دست پیدا کند، انواع متفاوتی از کمپینها وجود دارند.
اینستاگرام
تبلیغات در اینستاگرام بسیار ساده هست. هر تبلیغی با برچسب “Sponsored” مشخص شده است تا به کاربران بگوید که این پست، بخشی از تبلیغات پولی است. همچنین گزینه کلیک روی “Learn more” نیز کاملاً واضح است. با کلیک روی این CTA، شما به صورت مستقیم میتوانید به وبسایت تبلیغکننده دسترسی پیدا کنید. شرکتی که در اینستاگرام تبلیغ میکند، میتواند تبلیغات را برای مخاطبان خاص برمبنای حسابهای کاربری دنبال شده، تاریخچه جستجو و یا براساس لایکهایی که به یک صفحه فیسبوک داده شده، ایجاد کند. هماکنون حدود یک میلیارد کاربر در اینستاگرام اکانت دارند.
چگونه تبلیغات شبکه های اجتماعی به شما کمک میکند؟
- شناسایی برند: به لطف تعداد زیاد کاربران شبکههای اجتماعی، استفاده از تبلیغات اجتماعی یک استراتژی مؤثر برای افزایش آگاهی از برند است.
- ارتباط: این ابزارها به یک شرکت اجازه میدهند تا کانالی را طراحی کند که به طور خاص برای تعاملات مشتریان بوده و بنابراین مشتریان حس ارتباط با یک کسبوکار را تجربه میکنند. در این روش، تبلیغات شبکه اجتماعی میتواند به یک کسبوکار برای تقویت ارتباط بین مشتریان و یا ایجاد ارتباطات جدید بین شرکت هدف، کمک کند.
- فروش، ثبتنام و جمع آوری لید: تبلیغات شبکه های اجتماعی به شکل فروش، ثبتنام در وبسایت و یا جمع آوری لید، روش ایدهآل دیگری برای دستیابی به کانورشن است. اگر آنچه کاربر به دنبال آن است را دریافت کند و از CTA درست استفاده کند، این روش یک روش کاملاً مؤثر است.
- درک مخاطبان هدف: مزایای دیگری که تبلیغات اجتماعی ارائه میدهند در ارتباط با درک خصوصیات مخاطبان هدف کنونی و ایجاد مخاطبان هدف جدید است. شبکههای اجتماعی به ما امکان بخشبندی و هدفگیری مخاطبان بالقوه را ارایه میکند. با کمک این ویژگی میتوان بازارهای جدیدی را مورد هدف قرار داد.
تفاوت تبلیغات شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم های تبلیغات آنلاین
- تقسیمبندی میکرو: کاربران شبکههای اجتماعی با هر تعداد از افراد، پستها و کسبوکارها در هر روز تماس برقرار میکنند. این ارتباطات خاص، تقسیمبندیهای میکرو ایجاد میکنند که به شما اجازه راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی براساس این اقدامات پیوسته را میدهد. این کار برای رسیدن به دسترسی مؤثرتر انجام میشود.
- انتشار ارگانیک: احتمال اینکه تبلیغات اجتماعی، اجازه اقدامات بیشتری را نسبت به پلتفرمهای تبلیغات آنلاین سنتی بدهند، بیشتر است. درواقع، نه تنها شما میتوانید روی یک گزینه کلیک کنید، بلکه همچنین میتوانید “like” و یا “share” هم با شبکه شخصی خود انجام دهید. این لایکها و اشتراکگذاریها، میتوانند به معنای انتشار ارگانیک یک تبلیغ بدون پرداخت هیچ هزینهای باشند.
- انس گرفتن با آگهی: فرمت تبلیغات شبکه های اجتماعی باعث افزایش نرخ کلیکها و دیده شدن تبلیغات میشود. برای مثال کاربر هدف مشاهده میکند که یکی از مخاطبانش پست شرکت را لایک کرده است. همچنین تبلیغات شبکه های اجتماعی کمتر به صورت تبلیغ مزاحم شناخته میشود.