تبلیغات چاپی همانطور که از نامش هم پیداست به تبلیغاتی گفته می شود که توسط دستگاه چاپ تکثیر شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. تبلیغات چاپی به دو دسته تبلیغات چاپی مطبوعاتی و تبلیغات چاپی غیرمطبوعاتی تقسیم می شوند. تبلیغات چاپی به ویژه تبلیغات مطبوعاتی جزو با سابقه ترین انواع تبلیغات به حساب می آیند که هنوز هم طرفداران خاص خودشان را دارند. اگرچه تبلیغات اینترنتی مدت هاست گوی سبقت را نسبت به سایر انواع تبلیغات ربوده وطرفداران بیشتری دارد با این وجود از مزیت های چاپ آگهی در مطبوعات نسبت به سایر رسانه ها، در این می باشد که مخاطب مطبوعات با آرامش به خواندن آگهی می پردازد و مخاطب اختصاصی آن آگهی محسوب می شود و هنگام نظاره آن، تنها خود را مخاطب آن آگهی می پندارد و این احساس، تاثیر گزاری آگهی را بیشتر می نماید. روزنامه ها یکبار و با سرعت بیشتری نسبت به مجله ورق زده و خوانده می شوند و معمولا در آخر روز دور انداخته می شوند، اما مجلات ممکن است مدتها نگهداری شوند و حتی در کلکسیون سایر نشریات اشخاص نگهداری شوند. طراحی تبلیغات چاپی، اصول مشخصی دارد که در صورت عدم رعایت آنها نمی توان انتظار فروش مناسبی را داشت. آگهی چاپی خود می تواند هدفهای متفاوتی داشته باشد مثلا معرفی محصول، معرفی شرکت ، یا فروش مستقیم کالا. فرض کنیم هدف آگهی، فروش مستقیم کالا باشد.
هرسازنده تبلیغات حرفه ای، قبل از شروع کار، نیاز به انجام تحقیقات دارد. در این تحقیقات محصولات مشابهی را که توسط رقیبان ارائه می شوند، بدقت بررسی کنید و مزایا و معایب آنها را مشخص کنید. سپس مزیت منحصر به فرد کالای خود را، نسبت به رقیبان بیابید. این مزیت شاید واقعا منحصر بفرد نباشد ولی مهم آن است که شما آن ویژگی را خوب و بزرگ جلوه دهید. چاپ اینگونه تبلیغات در چاپخانه های ویژه نشریات صورت می پذیرد و با توجه به امکانات نشریه، جنس کاغذ نشریه، بودجه تبلیغاتی شرکت و … تعیین می گردد. دربرخی قراردادهای تبلیغاتی به ویژه در مجلات، حتی نوع کاغذ در کنار مشخصات آن تبلیغ ذکر می شود. بیشتر شرکت های معتبر خودشان طراح و گرافیست اختصاصی دارند که طرح تبلیغ را انتخاب می کند. اما برخی موسسات هم با پرداخت هزینه بیشتر از طراح نشریه و مجله ای که به آن تبلیغ داده اند کمک می گیرند. تبلیغات چاپی غیر مطبوعاتی شامل چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور، پوستر، کارت پستال و ست اوراق اداری و … می باشد که چاپ و کیفیت چاپ در آن نقش اساسی ایفا می کند.
در ادامه به برخی تبلیغات چاپی این مرکز اشاره میکنیم ...
کارت ویزیت :
کارت ویزیت وسیله ای ست ابتدا برای معرفی و سپس ارائه راههای تماس. کارت ویزیت این وظیفه را برعهده دارد و هیچ وظیفه عمده دیگری به طور مستقیم بازی نمی کند. کارت ویزیت برای تبلیغات و بازاریابی به طور مستقیم استفاده نمی شود اما شاید بتوان گفت به دلیل اینکه اولین مرحله تعامل با مشتری یا ارباب رجوع توسط ارائه کارت ویزیت می باشد و از آنجا که برخورد اول همیشه مهم و تاثیر گذار خواهد بود، کارت ویزیت به طور غیر مستقیم بخشی از کار بازاریابی و تبلیغات را برعهده خواهد داشت.
تاریخچه کارت ویزیت به آنجا برمی گردد که شاهزادگان و اشراف زاده ها برای دیدار با اشخاص مهم دیگر، کاغذ یا پوستین و یا چیزی شبیه آن را جلوتر برای شخص ملاقات شونده، می فرستادند تا خود را به او معرفی کرده، از سوابق اشرافزادگی خود نوشته و قرار رسمی ملاقات را با او بگذارند. در واقع این همان تعامل اول با مخاطب بوده که شخص ملاقات کننده از خود به مخاطب ارائه می داده است و اهمیت معرفی ابتدایی را نشان می دهد.
کارت ویزیت اگر به خوبی و خلاقانه طراحی شده باشد می تواند فرصت های شغلی جدیدی را فراهم کند، تبلیغات صحیح باعث رشد و گسترش تجارت خواهد شد. در ایران کارت ویزیت آخرین چیزی است که تجار و صاحبان مشاغل به آن توجه می کنند و گاهی حتی کارت ویزیت خود را تلفنی و بدون هیچ ایده درطراحی، سفارش می دهند و متوجه اهمیت بازاریابی غیر مستقیم توسط کارت ویزیت نمی باشند.
بنر چاپی تبلیغاتی :
هنگامی که شما نیاز دارید بیانیه ای بنویسید یا به کسب و کارتان توجه بیشتری بکنید، برای شروع کار نیازمند چاپ بنر حرفه ای در یک مکان عالی هستید. تبلیغات می توانند برای طیف وسیعی از اهداف مورد استفاده قرار گیرند. چاپ بنر چشم نواز روش عالی برای اعلام خبرهای مهم همچون افتتاح یک فروشگاه بزرگ و یا اشاره به محصولات و خدمات جدید می باشد. بنرها در اندازه ها و سایز های مختلف در دسترس شما هستند، بنابراین شما می توانید یکی از بهترین موارد را انتخاب کنید. چاپ یک بنر فوق العاده بزرگ برای استفاده در یک کنفرانس یا جشنواره مورد استفاده می باشد، در حالی که بنر متوسط ، ایده آل برای جلب توجه به یک محصول جدید در فروشگاه شما می باشد.
تبلیغات چاپی کاتالوگ :
کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود. در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و …را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد. طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانتر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می گردند چاپ آنها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده ای که شرکت شما با آنها کار می کنند، تهیه و چاپ می گردند از کاغذهای کلفت در طراحی و چاپ آنها استفاده می شود اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز و سلیقه متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کنند.
بروشور :
بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی و… در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد. بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه فرد چاپ می گردند تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بی شماری توزیع گردد گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.
پوستر :
پوستر تلفیقی است از هنر گرافیک و هنر تبلیغات، هرچند که این دو در موازات و کنار هم، همواره حرکت نموده اند و مکمل یکدیگر هستند پوسترها طراحی های گرافیکی هستند که جهت تبلیغات، طراحی و منتشر می شوند. در تعریف جزئی تر پوسترها برای اطلاع رسانی مطلب، رویداد یا موضوع خاصی به کار برده می شود و چون در زمان و مکان خاصی و برای مقصود خاصی در همان زمان و مکان طراحی می شود، اثر گذرا و ناماندگاریست؛ مخاطبان پوسترها عامه مردم هستند و هر پوستر طیف و گستره فراوانی از جمعیت را، مخاطب قرار می دهد. طراحی پوستر از تخیل طراح آغاز می شود و تا تصاویر، فرم ها و رنگ و خط ها در آن ادامه می یابد.
کارت پستال :
پست کارت ها یا همان کارت پستال ها یک قطعه مستطیل شکل از کاغذ ضخیم یا مقوای نازک هستند که در یک طرف آنها تصویر و در طرف دیگر نوشته قرار دارد این قطعات کوچک بدون نیاز به پاکت پست می شوند و هزینه پستی آنها نیز از نامه ارزان تر است . کارت پستال ها برای زمانی طولانی در یک لت تهیه می شدند اما امروزه کارت پستال های دو لت که تا شده و در پاکت جای می گیرند نیز طرفدار بی شماری دارند.
مزایای تبلیغات چاپی :